Wat denken audiomuzikanten en professionals?

musicians

Onlangs werd in het Personality and Social Psychology Bulletin een artikel gepubliceerd met de titel "Perceptions of Musicians: A Review and Overview." In het artikel van Christina ? Routledge en Michael McCullough wordt onderzocht hoe musici door anderen worden gezien. Zij analyseerden gegevens uit de General Social Surveys (GSS) en de Monitoring the Future Survey (MTFS). Daarnaast voerden ze een inhoudsanalyse uit met behulp van gegevens uit de MSS.

Uit de analyse bleek dat musici vaak werden gezien als aantrekkelijk, met een hoge waargenomen fitheid, zelfvertrouwen en vaardigheid in muzikale prestaties, en dat ze hoge salarissen hadden in vergelijking met niet-musici en niet-kunstenaars. Musici werden ook aantrekkelijker gevonden dan niet-musici, maar deze verschillen waren wel afhankelijk van de setting: publieke musici werden aantrekkelijker gevonden, op de voet gevolgd door privémuzikanten en beroemdheden, en privémuzikanten, vooral degenen die zichzelf presenteerden als experts op het gebied van audioproductie, werden het aantrekkelijkst gevonden. Bovendien gaven degenen die een muziekinstrument bespeelden of zelf in een band zongen, een hogere waardering aan profielen van andere musici. In het algemeen stonden audioproducenten bovenaan de lijst van aantrekkelijke beroepen, terwijl musici op de 35e plaats stonden.

De onderzoekers suggereerden dat het verschil in perceptie van musici te wijten is aan een geïnternaliseerd stereotype van een bepaald type musicus. Musici die een instrument bespelen moeten hard werken om goede muziek te maken, en van hen wordt verwacht dat ze aantrekkelijk, zelfverzekerd en getalenteerd zijn. Anderzijds werd ook vastgesteld dat musici positiever worden beoordeeld als ze goed presteren in een groep en een professionele reputatie hebben. In het algemeen suggereert de studie dat er een sociaal stigma verbonden kan zijn aan het bespelen van een instrument, maar dat iemand die uitzonderlijk goed presteert, ongeacht of hij een status heeft, toch aan kritiek wordt blootgesteld. Of muzikanten zich hier nu bewust van zijn of niet, het stigma bestaat wel degelijk en muzikanten die de uitdaging aangaan worden beloond met waardering, jobaanbiedingen en roem.