Hoe werken onafhankelijke platenlabels?

Muzikanten hebben de afgelopen twee eeuwen platen gebruikt om hun talent te laten zien en voor een livepubliek te spelen. Hoewel de uitvinding van het label muzikanten heeft geholpen te worden betaald voor de optredens die zij verzorgen, blijft het belangrijkste artikel van het label als indicator van de waarde die in de ogen van het platenlabel wordt gehecht aan de prestaties van de muzikant. Met platen steeds populairder, is het waarschijnlijk dat labels zullen blijven om dit type van marketing techniek te gebruiken om te helpen toekomstige zaken veilig te stellen voor zowel de kunstenaar en de platenmaatschappij. In dit artikel bekijken we hoe labels vandaag de dag muziek gebruiken voor labels, en wat de uitdagingen zijn voor artiesten die niet getekend zijn als ze proberen getekend te worden bij een groot label.

records

In tegenstelling tot andere artiesten, hebben muzikanten die tekenen bij grote labels al een reputatie opgebouwd binnen de platenindustrie. Dit betekent dat, in tegenstelling tot artiesten die net beginnen en proberen in te breken in de muziekindustrie, deze mensen al een reputatie hebben opgebouwd als professionals binnen de industrie. Om een artiest te laten tekenen bij een groot label, moet er een aanzienlijke hoeveelheid succes zijn binnen hun eigen muzikale carrière en hun vertegenwoordiging moet worden goedgekeurd door andere insiders uit de industrie. Als een artiest slechts één of twee kleine releases kan uitbrengen voordat hij groot wordt, is de kans dat hij door een groot label wordt getekend niet erg groot.

Om die reden proberen veel beginnende artiesten die in de muziekbusiness willen inbreken, vaak zo snel mogelijk bij lokale platenlabels te worden getekend. Hoewel labels deze onafhankelijke opnames misschien zien als niets meer dan imitaties van hun meer gevestigde artiesten, kunnen deze individuen met genoeg tijd en de exposure die veel onafhankelijke labels bieden, genoeg van een reputatie opbouwen om het tot een punt te brengen waarop ze in staat zijn betere deals te sluiten als het tijd wordt om deals te sluiten met nationale platenmaatschappijen. Als een artiest wil doorbreken in de muziekbusiness, maar niet de tijd, het geduld of de connecties heeft om relaties te ontwikkelen met nationale platenlabels, kunnen lokale opnames een geweldig alternatief zijn voor het tekenen bij de grote labels.